Spaans, spaans en... nog meer spaans - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van nikki rooij - WaarBenJij.nu Spaans, spaans en... nog meer spaans - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van nikki rooij - WaarBenJij.nu

Spaans, spaans en... nog meer spaans

Door: nikki

Blijf op de hoogte en volg nikki

11 Maart 2012 | Nicaragua, Granada

Zo de eerste week zit er op! Een erg leuke, maar ook erg vermoeiende week.
Maandag zijn we begonnen met de spaanse les. Je hebt 1 op 1 les en je lerares of leraar praat alleen spaans, tenzij ze t niet uitgelegd krijgt op zn spaans dan wordt er soms gesmokkeld met een beetje engels. Dat is toch behoorlijk vermoeiend want je moet continu erg aandachtig luisteren naar wat je proffesora zegt en soms begrijp ik dr echt geen bal van. Maar t gaat al ietsje beter, het verstaan dan, het praten gaat nog niet helemaal soepel. Voel me een beetje zoals buitenlanders Nederlands kunnen praten, dat ze me niet continu kei hard uitlachen verbaast me.
Op de spaane school zijn meer nederlanders die les krijgen en daar hebben we nu vriendjes mee gemaakt, erg gezellig! Zij zijn hier allemaal al langer en hebben ons wat beter wegwijs kunnen maken. Ook handig dat zij soms dingen voor ons kunen vertalen als we t niet begrijpen.

Met de spaanse les heb je 's middags (op de woensdagen na) ook steeds een activiteit gepland zijn. Maandag zijn we met zn alleen naar het ziekenhuis van Granada geweest. Erg indrukwekkend!! In Nicaragua kan je publica of privato in het ziekenhuis liggen, publica is gratis en betaald de overheid en privato kost meer geld. Aangezien het grootste deel van de bevolking het niet bepaald breed heeft liggen er dus meer mensen publica. Dit kost erg veel geld en erg goede voorzieningen zijn er dan ook niet. Aan medicijnen hebben ze in het ziekenhuis niet (insuline?) en ik heb een aantal rolstoelen gezien wat gewoon letterlijk plastic tuinstoelen op wielen zijn. De weegschalen zijn nog erg oldschool en er is maar een douche op een hele afdeling. Patienten worden omstebeurt vanaf 5 uur (!!) wakker gemaakt, zodat iedereen op tijd gedouchet is. Probeer dat maar eens in Nederland!
Buiten het ziekenhuis stond er een soort grote oven, waar ze lichaamsdelen van de patienten in verbranden zoals placentas... er tegenover staan een klein hokje wat het mortuarium moet voorstellen.
Als je ergens last van hebt ga je naar het ziekenhuis en na uren wachten word je dan eindelijk geholpen, met grote kans dat je terug naar huis gestuurd. Erg apart en anders dus allemaal.
's Avonds zijn we naar een hotel gegaan in de buurt van de escuela en hebben we gratis (blijf Nederlander he) salsa les gehad. Vond het vooral erg grappig, misschien dat ik het na een aantal lessen goed kan? Maar dit hoop ik ook nog steeds van mn spaans...
En dit was pas maandag! Dit gaat een lang bericht worden, sorry!!

Dinsdag zijn we vanaf de spaanse school met een auto naar een soort haventje (dr lagen 5 bootjes ofzo) gegaan. De autorit zelf was al dikke pret want wij zaten achter in de bak, die open was. We gingen met zn allen gepropt op het kleine bootje en ik had het geluk voor in de punt te zitten, zo had ik erg mooi uitzicht op de natuur wat echt schitterend was! We waren op het grote meer dat bij Granada ligt. In dat meer liggen allemaal verschillende eilanden die mensen kunnen kopen. Vervolgens bouwen ze er een huis op en de meeste van die huizen zijn erg groot en erg mooi! Wij gingen naar een eilandje waar een restaurant op gebouwd was, met terras en zwembad. Daar op het terras, onder de mango bomen en enthousiast fluitende vogels, kregen we spaanse les. Zo mag het wel vaker zijn van mij! Na de les mochten we nog even uitrusten en zwemmen en toen weer terug. 's Avonds mochten we weer gezellig tarea (huiswerk) maken.

Woensdag hadden we 's ochtends weer spaanse les. 's middags hadden we geen activiteit dus nadat we het huiswerk afhadden vonden Manou en ik het hoogtijd om een terrasje te pakken. Dus om 4 uur gingen we richting de stad. Onderweg kwamen we twee meiden tegen van de spaanse les en samen met hun zijn we op t terrasje gaan zitten. Het was iets te gezellig met o.a. coctails, puppys, sangria en een kleine rastafari. Dus om 8 uur belde onze mama nica ons toch maar eens met de vraag waar we bleven, oeps! Gelukkig vond ze het niet erg en kregen we ook nog eten (hmmm gallo pinto.....)

Donderdag 'sochtends weer spaanse les, voor de verandering. 's Middags gingen we met zn allen naar Masaya, een stadje dat dicht bij Granada ligt. We gingen er heen met de bus en moesten toen nog een eindje lopen. Masaya staat bekend om zijn markten en daar gingen we dan uiteraard ook heen. Eerst naar de "kleine" markt. Hier mochten we zelf rondlopen en heb ik ook souvenirs kunnen kopen (voor mezelf he). Zo is nu ook mijn `ik mis mijn ringen´ probleem opgelost.
Na hier gezellig rond te hebben gelopen en te veel geld uit gegeven te hebben (afdingen is niet mijn sterkste kant, ik lag heel lief en zeg steeds por favor maar daar trappen ze helaas niet in)gingen we naar de grote markt. Op deze markt verkopen ze meer dan alleen maar souvenirs, hier verkopen ze werkelijk waar alles. Van kleren tot fruit en van varkens hoofden (die ik gelukkig niet gezien heb) tot schoenen. Deze markt is in een soort loods en is echt ongelofelijk groot en alles staat op elkaar gepropt. Hier mochten we dan ook niet zelf rond lopen want dan zouden we elkaar niet zo makkelijk meer terug vinden. Buiten ging de markt door met half ingestorte houten kraampjes, veel stof en heel veel afval op de grond. Veel bussen vertrekken ook vanaf die plek en zo ook de onze. De bussen hier zijn oude Amerikaanse schoolbussen en als je denkt dat wij in Breda al kunnen proppen, dan heb je het mis. Op ieder bankje zitten minstens 3 mensen, dit zijn dan wel iets bredere banken, maar de mensen zijn hier ook allemaal wat breder.. en als je niet meer kan zitten heb je pech dan mag je in t gangpad staan. Ik was een van de gelukkige die hutje mutje en goed geplet in het gangpad mocht staan. En net als je dan denkt dat er echt niemand meer bij past worden er gerust nog 5 mensen bijgepropt. Vervolgens ga je dan hopen dat we dan toch echt gaan evrtrekken want ja, het past toch niet meer, komt er nog een ladinkje verkopers binnen om hun handel te verkopen. Als ik nog MRSA had gehad had heel de bus het nu gehad.
Onderweg keek ik mijn ogen wel uit. Want langs de weg stonden een soort krotten, huizen gemaakt van alleen golfplaten. Maar op deze krotten staat dan wel weer een antenne en binnen in een tv. Tv's zijn hier echt ongelofelijk belangrijk en worden ook vaak als onderpand gebruikt. Ik denk dan toch dat je je prioriteit verkeerd legt, want ik zou gaan voor een stenen muur maargoed. Wij hebben thuis ook een tv en een playstation, maar dan weer geen licht op de badkamer?? Lang leve de zaklamp.

Op vrijdag natuurlijk eerst weer spaans. Na 4 dagen spaans was mijn concentratie toch echt op en werd de pauze stiekem iets langer gerekt.
's Middags gingen we met zijn alleen naar een basischool. Ook hier geld het publica en privato weer. Wij gingen naar een publieke school. Eerst langs alle klassen en dit was echt aapjes kijken, alleen waren wij de aapjes... Als ramen hebben ze een soort tralies en daar hingen de kindjes dan ook gezellig met zn allen aan om ons te bekijken. We werden nog net niet geprikt met stokjes. En druk dat ze zijn! Vooral de jongens die zijn erg brutaal. Tijdens de pauze moesten we een activiteit houden en een meisje had stoepkrijt meegenomen dus dat werd hinkelen!! De stoepkrijt verdween alleen snel in de zakken van de kindjes en zo ook het snoep dat we later uitdeelden (om vervolgens nog 3x om een snoepje te vragen)
Na het hinkelen was het dan toch echt tijd voor de polonaise over het schoolplein! Begon erg goed en gezellig en de helft van de school deed mee, maar het eindigde in een enorm hoopje kinderen en dus ook wat huilende kinderen. Niet de bedoeling..
De school was erg leuk maar ook heel erg vermoeiend!
's Avonds zijn we nog met een groepje naar een club gegaan en hebben daar dan ook een poging tot salsa dansen gedaan. Zag er denk niet zo goed uit naast al die mensen die het wel goed kunnen.

Zaterdag zijn we met een groepje met een tour naar de mumbacho vulkaan gegaan. Dat is de vulkaan die bij Granada ligt. Deze vulkaan is wat anders dan anderen, omdat er begroeiing is. We gingen de vulkaan zelf niet helemaal op, nee we gingen onder aan de vulkaan tokkelen! In het begin doodeng natuurlijk maar uiteindelijk super gaaf! We zijn zelfs ook op zn kop naar beneden gegaan! Naast het feit dat het gewoon heel erg vet was, was het ook nog is heel mooi. We vlogen langs de palmbomen, bananenbomen en andere begroeiing naar beneden! Erg blij dat we dit hadden gedaan en hadden overleefd hebben we terug in Granada onszelf getracteert op een patatje oorlog, Granada style dan. Het was meer een frietje speciaal met zelf gemaakte pindasaus, maar wel erg lekker! Vervolgens naar huis en nog een lekker bordje gallo pinto mogen eten..
's Avonds was er een poolparty in dezelfde club als vrijdag en daar zijn we heen gegaan, was weer een geslaagd avondje!

En vandaag lekker uitbrakken van een druk maar leuk weekend bij het zwembad. Wat hebben we het toch verkeerd. Helaas wel veel bewolking, maar zal maar niet klagen;)

nu nog wat leuke dingen en veel onzin:
Wist je dat:
- De muggenbulten stand nog steeds oploopt:(?
- Ik nu echt geen zin meer heb om gallo pinto (jummie rijst met bruine bonen) of andere rijst te eten?
- Ketchup alles lekkerder maakt?
- Ik nu echt overal ketchup bij doe (ja ook bij mn gebakken banaan, het is lekker lach me niet uit)?
- Ze hier wel echt verekkes veel eten('s middags en 's avonds en vol bord met warm eten)?
- Ze hier echt ALTIJD rijst eten (krijg je een vol bord met pasta, hoppaa bordje emt rijst ernaast)?
- Er eenden in het zwembad zwemmen?
- Deze eenden een voeten fetisj hebben want ze bijten er maar al te graag in?
- Ik ook een mug op mn kamer heb met een voetenfetisj?
- Ik dit bericht vanmiddag had getypt, ik vanwege een stomme internetverbinding dit bericht deels kwijt was geraakt en dit bericht nu opnieuw heb moeten typen?
- Ik nu niet zo veel zin meer heb om te typen.

Dit was m dus weer, de update van de week! Ik hoop dat ik jullie niet heb verveeld met mn lange verhaal, zo wel dan pech hebben had je m maar niet af moeten lezen!
Foto's heb ik nu niet (zit in een internetcafe) maar op fb staan dr al wel n hoop!

Adios en hasta la pasta.

  • 12 Maart 2012 - 12:49

    Katie:

    Heel leuk om te volgen Nikki, en wat een heerlijke verhalen ook :D wat maak je een hoop mee in zo'n week! Dikke kus xx

  • 12 Maart 2012 - 12:51

    Martientje:

    Toppie weer. Maar wel even twee dingen....: afdingen ==> op 10 % gaat zitten van wat ze vragen en volhouden en ook weglopen. Als ze terugkomen of naar je roepen... je blijft dan interessant en betaalt dan eigenlijk al weer teveel. Zij willen graag verkopen en lukt het de ene keer niet dan zeker de volgende keer wel. Heb ik je nog ZO geleerd!!
    Mbt het eten: ik dacht dat je altijd overal appelmoes op wilde!!?? Het is dus nu ketchup geworden: SHIT. Wel erg amerikaans. Veel lol = mucho lullos
    XX

  • 13 Maart 2012 - 18:34

    Mariette Van Rooij:

    Ha Nikki,

    Ik heb heimwee. Wat leuk om te lezen en te zien dat jij nu bent waar wij 2 jaar geleden waren. Ik heb het nog zo op mijn netvlies. Wij vonden Nicaragua (= Granada) echt superleuk.
    Denk dat je snel heel veel Spaans zult leren als je alleen maar Spaans hoort.
    Ben benieuwd wat je verder nog allemaal gaat doen en meemaken.
    Veel plezier!
    Groetjes,
    Mariètte

  • 17 Maart 2012 - 20:36

    Tu Padre:

    hi schat,
    wist je dat:
    * in bananenbomen hele grote spinnen kunnen zitten?
    * rijst lekker op je heupen gaat zitten?
    * kaassoufflé in het spaans "soufflé de queso" is?
    * wij het heel leuk vinden om je reis te volgen?
    * je de kerels straks niet van je lijf kunt houden als je goed kunt salsa dansen?
    * wij hier mooi jaloers zijn op die zonnetjes met 32 graden bij jou?

    Een hele dikke kus van ons alle 4 en geniet van de tijd!

    SOAP

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

nikki

Actief sinds 25 Okt. 2011
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 14065

Voorgaande reizen:

25 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Backpacken in Panama

01 Maart 2012 - 26 Mei 2012

On Stage Nicaragua

Landen bezocht: