Inzameling en back to basics - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van nikki rooij - WaarBenJij.nu Inzameling en back to basics - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van nikki rooij - WaarBenJij.nu

Inzameling en back to basics

Door: nikki

Blijf op de hoogte en volg nikki

16 Mei 2012 | Nicaragua, Granada

Beunas muchachos y muchachas!

Het is weer even geleden maar vooruit, ik zal maar weer een berichtje plaatsen!!

Allereerst over de inzameling die ik in Nederland heb gehouden. Ik had beloofd dat ik jullie er van op de hoogte zou houden van wat we met het geld gaan doen, jullie moesten even wachten maar hier is het dan eindelijk.

Het leukste als eerst natuurlijk: we hebben een nieuwe toner voor ze gekocht... Ja, leuk? denk je nu waarschijnlijk, maar aangezien ze erg veel moeten printen bij ons op stage konden ze even niet zo veel zonder toner. Zelf hadden ze er geen geld voor dus toen de directrice er naar vroeg hebben we samen geregeld dat de toner werd geleverd en betaald. Erg blij waren ze er mee!
Voor de doctora hebben we gevraagd of mama goede, desinfecterende zeep wilde kopen. Iets waar je je handen beter mee schoon krijgt dan een zeepblokje nadat ze met eendenbekken heeft lopen spelen en SOA testen heeft gedaan.
Verder gaan we nog pennen en papier en dergelijke kopen want daar hebben ze in de kliniek ook vaak genoeg een tekort aan.
Nu houden we dus nog best wel wat geld over. Aangezien de kliniek behoorlijk goed is opgezet en ze niet vaak een tekort aan iets hebben, hebben we besloten om de brochure die we voor school hebben gemaakt over tienerzwangerschappen (een veeeel voorkomend probleem hier) af te laten drukken. Dit is vrij prijzig en het grootste gedeelte van het geld gaat da daar naar toe. Ze hadden nog geen goede folders over tienerzwangerschappen en wat de gevolgen hiervan zijn, dus tadaa: bij deze krijgen ze die!

Mochten jullie nog opmerkingen hebben of vragen, stuur ze gerust.

Nu dan al het spannende wat ik hier toch wel niet mee maak. Is kijken waar we waren gebleven de vorige keer..

De zaterdag waren Manou en ik er enthousiast Granada maar is goed gaan verkennen, na 1,5 maand ik weet het. Heel erg maar we hadden nog steeds niet in een koetsje gezeten en we waren nog geen van de kerken in gegaan. Dit was dus het plan van de dag en het was erg leuk. Nadeel dat we wel steeds terug naar huis moesten (rennen) want Nikki had parasieten en dat vind je buik niet erg leuk kan ik je vertellen.
De eerste kerk konden we niet in want die was dicht, de volgende wel maar daar was een soort mis bezig en de kerk stond dus helemaal volgepropt. Voor zover we het konden zien was de kerk wel erg mooi van binnen. De kathedraal was natuurlijk ook dicht en konden we later pas in. De binnenkant valt wel tegen als je de buitenkant al hebt gezien want het is erg gewoontjes van binnen.
Wat we 's ochtends hadden meegemaakt was leuker: in het café waar we gingen ontbijten (een café waar alleen maar dove mensen werken wat al een hele ervaring was) hangt de grootste hangmat van heel Nicaragua. Je kan er met zo'n 17 man in dus zo met zijn 3tjes was wel lekker ruim!
Na de lunch dan eindelijk in de koetsjes. We kregen van de kerel die het koetsje bestuurde uitleg over de dingen die we zagen in Granada, het begon met dit is het centrale plein.... ja dat weten we! Te laat dus maar wel leuk.
Tegen 5 uur zijn de iglesia la merced opgegaan en vanuit daar hebben we samen met Charlotte de prachtige zonsondergang gezien!
's Avonds hadden we de birthday party van Cedric dus dat was weer een gezellig fiske!

Zondag lekker niks gedaan, aan het zwembad gelegen en Charlotje uitgezwaaid, dit keer ging ze echt!

Maandag begon weer een nieuwe stage week, helemaal hetzelfde als de andere weken, werken, eten, aan school werken, af en toe nog iets leuks doen en slapen. Op dinsdag hadden we zo'n leuke avond, want Cedric was echt jarig en had taart gekocht. Eerst dus genieten van een veels te lekkere chocolade taart en daarna nog gezellig in de straat gefietst. Wat erg grappig is op een herenfiets als je al een behoorlijke tijd niet hebt gefietst. Gelukkig is de straat doodlopend met bijna geen verkeer en leven we nog!
Hierna zijn we lekker uit eten gegaan en toen weer lekker slapen. Om de dag erna 's avonds afscheid te nemen van Merel, met behulp van een piñata. Helaas is het filmpje te lang (ze mepte niet zo goed) dus kan m niet. uploaden op fb. Leuk detail: ze vloog de dag erna naar de corn islands, dus haar piñata was in de vorm van een vliegtuig.
Hierna gezellig naar de pubquiz waar we met de gepaste naam: doei forever, tweedes werden, kom maar op met die flor de caña!!

Het weekend zijn we samen met sandra naar Leon gegaan, waar de rest van de Nederlanders in Granada ook waren. We vertrokken vrijdag en na de grootste kerk van Nicaragua gezien hadden (en daar ook op het dak hebben gestaan) gegeten te hebben toch maar op tijd naar bed.

Sandra ging zaterdag vulcano boarden en eigenlijk wilden Manou en ik naar de mangrove, maar toen bleek dat dat toch wel eeeerg duur is zijn we met 3 andere meiden naar het strand gegaan. Geen poging tot surfen gedaan want de stroming is daar erg sterk. 's Avonds op zoek naar een tapas bar, deze niet
gevonden dus dan maar ergens anders eten en daarna op stap want Jeanine was om 12 uur jarig.
Dankzij meerdere lesbische versierpogingen van meerdere meisjes naar Manou toe en een: "wie kan er het idiootste dansen" dance battle, uiteraard ook door Manou, was dit wel een hilarische avond.
Zondag nog shoppen en toen op tijd terug de bus in. Schrik schrik want mn ketting in het hostel vergeten, maar gelukkig waren onze huisgenootjes daar nog en die hebben deze toen mee terug genomen.

De stage week begon weer en we hadden met Claudia afgesproken dat we dinsdag de tienermoeders zouden gaan interviewen. In de brochure komen 3 verhalen van tienermoeders te staan, in de hoop de boodschap beter over te brengen (gebruik anticonceptie!!!!). Nicaragua heeft namelijk het hoogste aantal tienerzwangerschappen van latijns amerika.
Nou kwamen we dinsdag op stage maar Claudia was er niet... bleek ze in het ziekenhuis te liggen. oeps. Woensdag was ze er gelukkig weer en zouden we om 2 uur gaan. Om 2 uur waren we natuurlijk niet weg, ik dek dat we pas om 3 uur gingen. We gingen eerst gebakjes en drinken kopen zodat we niet met lege handen aan zouden komen. Zegt Claudia ineens dat we alleen moeten gaan.... euhm wat?? We werden in de taxi gezet en bij de wijk waar we heen gingen aangekomen stonden 2 rouwen op ons te wachten die ons eerder ook hadden geholpen tijdens het uitdelen van folders. Over de zeik want we waren flink te laat, gelukkig wisten ze dat dit door Claudia kwam en niet onze schuld was. We gingen naar een huis en dar zaten 3 meisjes te wachten: 1 hoogzwangere en een ander had haar kindje meegenomen. Met ons geweldige Spaans begonnen we met ons voorbereidde interview. Ik moet zeggen dat het best goed ging. En wat een ervaring!! De interviews zijn goed gelukt en naderhand was er toch wel een euforisch moment want ja, we hadden het nu toch wel helemaal zelf gedaan!!

Naast al het schoolwerk zaten Manou en ik ons erg af te vragen wat we het weekend zouden doen, naar esteli of dan toch maar koninginnedag vieren op zaterdag in hotel con corazon? Dat laatste is het uiteraard geworden en het was een goed feestje, kleine domper: sandra dr telefoon was gejat en dr camera ook bijna.
Zaterdags overdag wilden we wel iets actiefs gaan doen dus dat werd wakeboarden! Super gaaf was het! Dat filmpje staat wel op fb!

Zondag lekker uitgerust want de kater was toch te aanwezig en maandag zou dan het echte feest zijn! Aangezien het op maandag pas echt koninginnedag is en iedereen hier op dinsdag vrij was vonden wij dat er dan ook een feestje moest komen. Samen met de eigenaar van encuentros hebben wij dit feestje opgezet en het was geslaagd hoor!! Ook hiervoor, zie alle foto's!

De andere dagen gewoon weer stage en de brochure afgemaakt met dank aan Victorine!
Op donderdag werd het spannend want... tromgeroffel... mama kwam 's avonds aan! Taxi geregeld en gaan!
Na even wachten was het dan zo ve en mocht mama me dan eindelijk knuffelen!
Terug naar Granada en met mama mee naar haar hotel. Daar sinds 2 maanden gewoon warm water kunnen voelen.

Echt rusten mocht ze niet want vrijdag gingen we naar masaya. We wilden eigenlijk 's avonds naar de vulkaan gaan maar aangezien die was uitgebarsten ging dit niet echt. Dan maar shoppen!! Genoeg souvenirs gekocht en toen op de terug weg stopten we bij het stadion waar een baseball wedstrijd was. Zelfs tijdens sporten krijg je Nicaraguanen niet aan het rennen!

Zaterdag zijn we dan eindelijk die vulkaan waar we al 2 maanden tegen aan kijken op gegaan, de mombacho vulkaan. De mombacho is helemaal begroeid en het was erg leuk en mooi om rondom de krater te lopen!! Blijkbaar hebben ze daar ook luiaarden maar die heb ik helaas niet gezien.

's Avonds lieten we mama alleen in het hotel want wij gingen weer terug naar de mombacho naar een hostel dat daar onderaan zit. Na in het donker veels te veel stenen trappen op te zijn gelopen, zonder zaklamp, en door rode mieren te zijn gebeten kwamen we dan goed bezweet aan in het hostel. Door wat foutjes mochten we in private rooms slapen. Leuk dachten we, niet dus want de bedden waren echt vies!! Terug in het barretje nog zlf een full moon party gecreeert en toen "lekker" gaan slapen. 's Nachts nog wakker geworden want er lag een kat op Manou dr hoofd en die mocht ik toen gaan verwijderen. Nog klauwen in mn been gehad en toen maar weer verder gaan slapen. Zondag op tijd vertrokken en lekker bij mama bij het zwembad bij gekomen.

Toen weer weekje stage en mama Granada laten zien, want inhield dat we ook weer de koetjes in gingen en ik deze keer kon gidsen!

Woensdag nog lekker 3 uur op een bootje gedobberd langs de isletas wat heel erg mooi was! halverwege nog gestopt bij een familie en daar rond gekeken en op de terug nog een aap in de boot gehad die het blijkbaar erg leuk vond bij mij.. soort zoekt soort? Of is Joris ook langs gekomen?

En afgelopen weekend zijn we naar Esteli geweest, even helemaal back to basics. We zijn niet lang in Esteli zelf geweest, we zijn naar het natuurpark daar vlakbij gegaan. Wat mooi is het daar zeg! de busrit alleen was al ogen uitkijken. Toen we bij de halte kwamen moesten we nog 25 minuutjes lopen en toen kwamen we aan bij het gezinnetje waar we bij zouden slapen. Eerst door een hele mooie voortuin wat ook al een hele bush bush ervaring was en toen kwamen we bij het huis aan. We kregen eten (yes gallo pinto want dat had ik toch zo gemist...) en toen na lezen (in lange broek en vest want het is daar kouder) lekker op tijd naar bed. Zaterdag er weer vroeg uit want de gids kwam al op tijd. Even moeten lopen en toen kregen we onze paardjes want ja, we gingen te perd door (een miniscuul stukje van) het park. Mooie uitzichten, een mini waterval en mama uitlachen. Die mocht ook voor t eerst in dr leven op een paard. Alles ging gelukkig wel goed en behalve de cowboy benen na 4 uur op dat paard te hebben gezeten geen ernstige verwondingen (tenzij je die blauwe plekken van manou mee wil tellen, die was onderuitgegaan op de stenen bij de waterval.. slimmerik is het ook )
Daarna nog een stukje door het regenwoud gelopen en koffie plantage gezien. Daarna weer terug naar het huis, geluncht, avond gegeten en vooral niks meer gedaan. 's avonds achterlijk vroeg naar bed gegaan en zondag stonden we om 7 uur alweer bij de bushalte. De weg terug naar Esteli vond ik minder leuk, aangezien er een kind met een zakje met insecten erin in mijn nek zat te porren, wordt ik niet gelukkig van dat dat duidelijk is.
Eenmaal terug in Granada lekker naar het zwembad, word het ineens vet bewolkt. Dag zon.

Gisteren nog een flinke regenbui mee mogen maken en vandaag weer lekker geshopt in masaya, het moet kunnen he.

Dit was het dan weer, klein berichtje maar...

Adios en tot snel want over 5 weken kom ik (helaas) alweer naar nederland!!

• 16 Mei 2012 - 09:50

Martien:

Ik ben weer helemaal bij en blij. Als je volgend jaar weer terug gaat .... kom ik lekker op bezoek. Deal??
    Nog contacten gehad met Matagalpa?

kus en See You.

• 16 Mei 2012 - 16:09

Tu Padre:

schat, wat een verhaal! Ik begon de verslagen al te missen maar ben nu toch weer aardig op de hoogte. Heel veel plezier nu mama er nog is en tot snel! Dikke kus, ook van je hermanito en hermanita en Anieke.

• 16 Mei 2012 - 23:11

Vic:

Vooral het kindje dat met zijn zakje insecten in je nek aan het porren was, zie ik helemaal voor me!