Vulkanen, veel lopen, een cascada en stage - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van nikki rooij - WaarBenJij.nu Vulkanen, veel lopen, een cascada en stage - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van nikki rooij - WaarBenJij.nu

Vulkanen, veel lopen, een cascada en stage

Door: nikki

Blijf op de hoogte en volg nikki

30 Maart 2012 | Nicaragua, Granada

Nou op verzoek van velen (lees: ouders) dan maar weer even een updateje van mijn heerlijk luizenleventje hier!!

Zoals ik in mijn vorige verslag al zei ben ik dus begonnen met mijn stage. We lopen stage in een kliniek die bedoeld is voor vrouwen. Ze kunnen er mamografien maken, ultra sounds en er worden ook veel SOA testen en PAP (uitstrijkje van de baarmoedermond om te kijken of je kanker hebt) testen gedaan. We lopen hier mee op verschillende afdelingen, zo kijken we mee bij de aankomst van de patiënten en met de doctora. Vandaag ook mogen aanschouwen hoe bloed geprikt wordt en ik moet zeggen, in Nederland mogen we echt niet zeuren. Daar hebben we van die handige banden die om de arm van de patiënt kunnen worden gedaan, maar hier gebruiken e gewoon een handschoen om t af te klemmen (ideetje voor donatie?). En niks geen handige buisjes die je aan de naald kan klikken, nee hou dr maar gewoon een reageerbuisje onder.
Met Soaan gaat nog wel n beetje lastig omdat ik ze soms gewoon echt niet snap maar gaan nog steeds maar gewoon hopen dat t allemaal goed gaat, veel oefenen! (Ja ook in de weekenden met stappen maar dat wordt meer n mix van Spaans, Engels, Duits en Nederlands door elkaar).

's Middags zijn we steeds met Claudia meegelopen, de verpleegkundige die over de voorlichtingen gaat. Vorige week zijn we naar de markt gegaan om condooms en folders uit te delen (ja ik loop hier dus rond met n doos met 400 condooms, gezelliiig!) en we zijn ook naar een arme wijk (barrio) gegaan. Daar was t even slikken want toen stond er ineens een hoog zwanger, 14 jarig (ja echt) meisje voor onze neus. Met ik denk haar vader er naast die een grijns van oor tot oor had, vraag me nog steeds af of dat dan ook de vader van de baby is.....
Het is een vrij groot een veelvoorkomend probleem hierzo, dat de meisjes op kinderleeftijd een kind krijgen. En tegen de tijd dat ze 20 zijn hebben ze dr dan 3 of meer en geen werk. Condooms en andere anticonceptie worden niet zo veel gebruikt want stel dat de ouders het vinden. Streng katholiek hier dus dat kan echt niet. Daarnaast is abortus hier ook verboden (ook als moeder en/of kind ziek zijn, dan maar dood) dus ook niet echt n optie. Goed onderwerp voor ons project lijkt ons zo!
Gisteren zijn we ook met Claudia meegegaan en toen gingen we naar een school om een voorlichtingsfilm over vroegtijdig zwanger raken te laten zien. Wel jammer want we hadden zelf ook al het idee om een film te maken...
We moesten ook folders uitdelen en de vraag die we vooral kregen (ja dus ook weer van de 'kindjes' van 12) was of er geen condooms in zaten. Deze later nog wel uitgedeeld maar zag er later eentje opgeblazen door de lucht vliegen en heb zon vermoeden dat het grootste gedeelte zo eindigt.

Nou dit dan over stage, nu het vrije tijdsgedeelte want dat is natuurlijk ook heel leuk om te lezen:

afgelopen weekend zijn we met een groepje van 4 meiden naar Ome Tepe gegaan. Ome Tepe is een eiland in het grote meer in Nicaragua. Maar nee geen gewoon eiland, het eiland zijn namelijk 2 vulkanen die aan elkaar vast gegroeid zitten. Concepcion en Madera. Concepcion is nog wel actief (hoe erg weet ik niet) maar deze is niet uitgebarsten dus we leven nog.
Eerst met de bus naar rivas, weer lekker plakken. En toen 2 uur met de boot. Lekker typisch op de boot gestaan a la titanic en een prachtige zonsondergang gezien (rood pap, dus de dag erna mooi weer:P)
We hadden het qua slaapplek echt ideaal geregeld want we sliepen bij familie van de gastmoeder van de andere twee damens en echt alles werd geregeld. We werden na de boot dus ook opgehaald door de lieve man en hij bracht ons ook naar een tentje waar we erg lekker hebben gegeten. Met veel smekende honden en katten om ons heen en daarna ook n schorpioen! Was blijkbaar best een grote en ze vallen van de daken af. Ik zat precies onder de dakgoot dus toch maar even opgeschoven. Toen naar het huis wat tussen de twee vulkanen in lag en na een potje kaarten lekker op tijd t bedje in. Zaterdag vroeg opgestaan en lekker aan het prachtige stand ontbeten in een restaurantje, wat een leven! Ik zei nog volgens mij hebben we het paradijs gevonden maar ik had het mis want wat later kwamen we pas echt bij iets prachtig moois aan...
Tijdens het eten de route van de dag besloten en de man en vrouw bij wie we sliepen regelden een taxi voor de hele dag voor ons voor 60 dollar, wat echt goedkoop is op Ome Tepe want benzine is daar n stuk duurder en de weg waar we over heen gingen was echt niet te doen. Op naar bestemming 1, eerst dus een stuk gereden en flink door elkaar geschud en toen moesten we nog goed een uur stijl omhoog lopen, een stuk de Madera op. Prachtige omgeving maar met die temperatuur wel behoorlijk zwaar (doe mij de cerro negro dan maar nog n keer). Maar uiteindelijk kwamen we dan helemaal bezweet en kapot aan in de hemel: Een waterval (cascada) van 40 meter hoog. Kijk de fotos maar op mn fb voor een kleine indruk. Echt ge wel dig! Even gezwommen en afgekoeld en vervolgens weer terug naar beneden, wat maar een kwartiertje duurde. Toen de auto weer in, weer ff flink dor elkaar geschud en bij een hotel geluncht met de lekkerste verste ice tea ooit. Na lichtelijk uitgebuikt te hebben gingen we lekker kayaken. Naja lekker, had er na 5 minuten al geen zin meer in. Maar wel aapjes gezien en daar deed ik het voor!
's Avonds helemaal gesloopt op tijd naar bed en de zondag nog vroeger mn bed uit. Weer lekker aan het strand ontbeten en daarna lekker op het strand paardgereden! Met spierpijn van het lopen van de dag ervoor maar het was de pijn waard. 's middags lekker in het zonnetje met de boot terug en de bus weer in. Nog meer plakken en had voor de gezelligheid een piemel tegen mn schouders gedrukt, twee armen om me heen en 2 tietjes in mn nek. Allemaal van een en dezelfde man.
's Avonds nog lekker uit eten en maandag weer stage en 's middags Spaanse les. Deze week dus weer stage en nu heb ik lekker n week vakantie! Zondag gaan we naar san juan del sur om semana santa te vieren (pasen) en daarna misschien naar de Caribische kust. Maar dat komt wel in mn volgende verslag ik ga nu weer even verder genieten!!

Adios en probeer niet te jaloers te zijn:)

  • 30 Maart 2012 - 17:40

    Pepsie:

    Ben stikjaloers !! Jammer dat ik je skypebericht heb gemist. Gaat me niet weer gebeuren. Blijf genieten. Ik zag net....nog maar 57 dagen!!. Voor je het weet ben je weer hier dus maak er wat van.
    xxx
    M.

  • 31 Maart 2012 - 02:36

    Nikki Van Rooij:

    Nee over 57 dagen ga ik naar Panama, dus reken dr nog maar 3,5 week bij! Vind ik natuurlijk niet erg want zou dr gerust nog n maandje bij willen plakken!

  • 31 Maart 2012 - 15:04

    Jaloerze Vader:

    hi schat!!
    wat een verhaal, heerlijk! Ome Tepe klinkt als een vies oud mannetje die wil dat je op schoot komt zitten... En na al dat uitdelen van condooms heet die berg Concepcion?! Leuk verzonnen. Voor mij zijn jouw foto's de aanleiding geweest om me dan toch maar op Facebook aan te melden. Ben er nog niet helemaal uit hoe het werkt, dus nog geen foto gezien. Ik stuur je deze week nog een paar pics van Olaf en Sabine. Dikke kus en carpe diem!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

nikki

Actief sinds 25 Okt. 2011
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 14064

Voorgaande reizen:

25 Mei 2012 - 16 Juni 2012

Backpacken in Panama

01 Maart 2012 - 26 Mei 2012

On Stage Nicaragua

Landen bezocht: