Nicaragua is... - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van nikki rooij - WaarBenJij.nu Nicaragua is... - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van nikki rooij - WaarBenJij.nu

Nicaragua is...

Door: nikki

Blijf op de hoogte en volg nikki

07 Juni 2012 | Panama, Panama-stad

Nicaragua is een land in Midden-Amerika (nee niet Afrika...). Ook wel het land van de vulkanen en de meren genoemd. In Nicaragua ligt het grootste zoetwatermeer van heel Midden Amerika waar je ook zoetwaterhaaien kan vinden. In Nicaragua kun je niet rondlopen zonder een vulkaan te zien. Je hebt er kleine vulkanen, grote vulkanen, mooie, haast perfect gevormde vulkanen en bergjes waar je niet aan kan zien dat het een vulkaan is. Je hebt er actieve vulkanen en diep slapende vulkanen. In de Masaya vulkaan kan je lava zien, iets wat we nog graag wilden zien maar die helaas is uitgebarsten in de tijd dat wij er waren waardoor dit niet ging.
Nicaragua is het een na armste land van het westelijk halfrond en dat is te zien.
In Nicaragua heb je gezellig gekleurde huisjes die het straatbeeld erg mooi en gezellig maken. Sommige van deze huizen zijn erg goed onderhouden terwijl het huis ernaast half in elkaar gestort is.
’s Avonds zit iedereen buiten, lekker uit te rusten in een schommelstoel voor de deur. De kinderen spelen op straat. Ze schoppen, ze krabben en ze vallen, alles met veel geweld maar je hoort maar weinig kinderen huilen. Dat hoor je pas als ze hun zin niet krijgen.

De mensen zijn er dik. Dat weten ze en ze maken er ook grapjes over. Zo kan je in Nederland iemand flink beledigen als je hem dikzak noemt, in Nicaragua noemen mensen elkaar wel vaker gordo (dik). Ze vinden het niet altijd fijn om dik te zijn want zodra ze op een weegschaal moeten hoor je ohnee, maar ze blijven eten. Twee keer op een dag een flinke warme maaltijd, het liefst met mijn geliefde gallo pinto (rijst met bruine bonen). Ze dragen er ook broeken die te strak zijn, zodat de vetrollen er aan alle kanten overheen komen. Allemaal gekocht in de tweehandswinkels met kleren die afkomstig zijn uit Amerika (je zou dan toch denken dat het goed zou moeten passen, maar nee).

Een ander onderdeel van de cultuur is de Latijns Amerikaanse macho cultuur. Je kan als (blanke) vrouw geen 20 meter lopen zonder dat er naar je wordt gefloten, geschreeuwd of getoeterd wordt en regelmatig hoor je de mannen ook adioossss of bye honey! roepen. De mannen gaan vreemd, ze flirten met je waar hun vriendin naast staat en het liefst hebben ze ook nog ergens een kind in Europa (of twee in verschillende landen). Maar als tegenstelling gedragen ze zich als enorme wijven, want oh je wat zijn ze jaloers. Als je een keer met een man oogcontact maakt ben je de zijne, maar wee o wee als je dan met een andere man gaat praten. Vrouwen zijn bezittingen, iets om over op te scheppen en je kan dr maar niet genoeg hebben. Naast dat het goed voor je ego kan zijn, al dat geroep en die jaloezie, kan het behoorlijk irritant zijn. Maar voor de Nicaraguaanse vrouwen kan het slechter uitpakken, er is ook regelmatig sprake van huiselijk geweld, en dan niet alleen schelden en slaan komt voor, ook verkrachtingen.
De cultuur kan erg aangenaam zijn, maar dat macho gedoe mag wat mij betreft wel wat minder.
Het aangename is dat de mensen er erg aardig zijn. Ze zijn warm en verwelkomen je van harte. Helpen willen de meeste Nica’s ook wel, ook al weten ze niet hoe. Zo kan je de weg vragen en ook al weten ze niet wat je bedoeld, ze sturen je wel een kant op ook al is het de verkeerde.

Ook op de busstations helpen ze je maar al te graag om je naar de goede bus te leiden. In Nicaragua heb je chicken bussen, de oude Amerikaanse schoolbussen die als het even kan tot aan de nok toe gevuld worden met mensen. De bussen vallen soms om omdat deze te vol geladen zijn. Deze chicken bussen alleen al zijn een hele attractie, waar je alle ledenmaten van mensen tegen je aangedrukt krijgt. Ze zijn vaak gezellig gekleurd en in iedere bus kom je wel iets wat met jezus of god te maken heeft tegen, soms zelfs een jehova getuige. In deze bussen kun je lekker zweten op de leren banken met flinke scheuren dat je er gerust met een volle blaas en een liter water in kan gaan.
De mannen van de bus lopen op het dak, ook al rijd de bus, om spullen die niet meer in de bus passen naast al die (dikke) mensen op het dak te leggen of er van af te halen als de eigenaar van die spullen de bus verlaat. Zo zie je vaker ineens een fiets langs het raam omhoog of juist omlaag gaan.
In Nicaragua vind je palmbomen, bananen bomen, mangobomen en heel veel andere planten en bomen. Het is een mooie natuur en het is nooit saai om 2 uur achter elkaar in de bus te zitten want je hebt genoeg om te zien. Helaas wordt er niet veel rekening met de natuur gehouden. De natuur is de prullenbak en het afval dat ze dan wel verzamelen wordt langs de weg verbrand. Zonde maar het heeft ook wel weer iets om te zien, ik zou me geen schoon Nicaragua kunnen voorstellen.

In Nicaragua ligt het mooie stadje Granada. Granada is en oude koloniale stad. In Granada heb ik drie maanden gewoond en in Granada heb ik me thuis gevoelt. Ik voelde me er veilig en tegelijkertijd onveilig (gezien de bijna gejatte tas). In Granada heb je kerken en een grote gele kathedraal. Granada is mooi, het is prachtig en heeft zijn lelijke kanten, maar ook die lelijke kanten zijn mooi. Je hebt er rijk wonen en je hebt er arm. Deze wonen naast elkaar, met elkaar en langs elkaar heen. Je hebt er sloppenwijken, huisjes gemaakt van hout en golfplaten. Maar deze sloppen zijn eigenlijk geen sloppen want naast de gebruikelijke schommelstoelen staat overal een tv binnen en een antenne op het dak. Deze “huisjes” liggen aan stoffige zand wegen. In Granada en eigenlijk in heel Nicaragua is er stof, het is in ieder geval stoffiger dan de boekenmarkt in Tilburg. Ik kan er geen drie meter lopen of mijn voeten zijn al zwart, chronisch vieze voeten had ik daar. Douchen dus het liefst 3 keer op een dag want naast die vieze voeten kan gaat je lichaam gewoon erg plakken van die hitte. Na een tijdje wen je wel aan die viezigheid en zie je in dat drie keer op een dag douchen totaal geen nut heeft omdat je zodra je onder de douche vandaan komt al weer plakt. Douchen doe je overigens koud in Nicaragua, er is op een aantal hotels na geen warme douche te vinden maar met dat warme weer is een koude douche welkom. Het wc papier gooi je niet in de wc, ben je gek, dat gooi je in de prullenbak. De leidingen zijn te klein dus om een verstopping te voorkomen kan je dat maar beter niet doen.

In Nicaragua dansen ze de salsa, of de bachacha. Mocht deze muziek niet gedraaid worden dan kan je het dansen gerust droogneuken noemen. Ze dansen erg close en erg seksueel met elkaar, net zoals bij de andere dans stijlen. Het is leuk om de Nica’s te zien dansen want nee, zij hebben niet van die houten Hollandse heupen, alles gaat soepel en ze hebben ritme. Iets waar we in Nederland wel van kunnen leren!!

Nicaragua is een geweldig land en Granada is een geweldige stad. Het is aan iedereen aan te raden als vakantie bestemming want je kan er van alles doen. Van het hiken van bergen en vulkanen tot het vulcano boarding, van wakeboarden tot surfen en van lekker lui op het strand liggen en niks doen aan de pacifische kust, tot lekker lui op het strand liggen en niks doen aan de caribische kust.
Het is er leuk, het is er warm, het is er gemoedelijk, het is er veilig als je op je spullen let en het is fantastisch!

Dan toch ook nog maar een afsluitend wist je dat…
- Je in Nicaragua overal waar je wil je kind borstvoeding kan geven, meestal zodra het begint te huilen?
- Je je kind tot welke leeftijd je wil borstvoeding kan geven?
- Nicaragua het land met de meeste tienerzwangerschapen van Midden Amerika is (of zelfs Latijns Amerika)?
- Je er op een houten plankje van een vulkaan af kan gaan?
- Je jezelf absoluut niet hoeft te vervelen in Nicaragua?
- Je er tattoo’s kan laten zetten in een achtertuin?
- Je Managua wel kan skippen, tenzij je graag even westers wil shoppen of zin hebt in de mac?
- Er best wel veel Nederlanders in Nicaragua, al helemaal in Granada zitten?
- In Nicaragua de tanden niet zo belangrijk zijn? Je ziet er voldoende zwarte, rottende tanden en veel goud om het toch nog maar enigszins fatsoenlijk te maken. Dus voor de mensen die niet van de tandarts houden: g toch maar wel tenzij je met zon gouden bekkie wil eindigen!
- Ik het eigenlijk best wel een beetje mis?

Nu ik zo in Panama city dit zit te beschrijven merk ik goed hoe meer ontwikkeld het hier is en hoe arm het in Nicaragua is. Uitkijkend op deze mooie skyline probeer ik het mooie Nicaragua met zijn prachtige natuur en het rustige, drukke, koloniale Granada te beschrijven. Sowieso dat ik veel te veel vergeten ben maar daar kan je maar een ding aan doen: zelf naar Nicaragua gaan en dit geweldige land ontdekken! Beperk je niet alleen tot te steden, maar ga ook een dorpje in waar de mensen nog primitiever leven en de wc een cementen blok in de achtertuin inhoud, en waar de mensen zo mogelijk nog vriendelijker en warmer zijn. Kijk wel uit, bij de isletas wilde ik naar de wc, ook zon cementen blok. Maar het stonk zo erg dat ik maar is in dat gat keek (vraag me niet waarom) en echt er zaten zoveel maden in! Misschien toch wel verstandig om er van tevoren even in te kijken.

Nicaragua was mijn thuis en ik hoop Nicaragua ook nog als vakantie bestemming te kunnen hebben!

• 07 Juni 2012 - 02:04

Vic:

Mooi verhaal Nikki! We kunnen de reünie ook laten plaatsvinden in Granada in plaats van Bosrijk? Geniet van jullie laatste week alweer! Xxx

• 07 Juni 2012 - 09:16

Martien:

Hi, Mooi geschreven, leuk verslag. Ik ga er zeker naar toe -als ik groot ben- na al je verhalen. Nog maar drie weekjes en dan sta ik op Schiphol!! blijf genieten en tot snel. Kus.

• 07 Juni 2012 - 19:55

Ingrid:

Een prachtig verhaal Nik! Geniet nog even van je vakantie xxx

• 07 Juni 2012 - 20:32

Tu Padre:

hi schat. heerlijk om het hele verslag zo te lezen. Je leest er de weemoed al doorheen. Het heeft duidelijk echt indruk op je gemaakt en dat maakt het nou juist zo bijzonder. Wij verheugen ons echter vooral op je thuiskomst. Geniet nog maar lekker van je laatste week! dikke kus, papa.